Medezeggenschapsraad van obs de Zwaan

Als medezeggenschapsraad van obs de Zwaan is het onze missie om er op toe te zien dat de belangen van leerlingen, leerkrachten en ouders goed vertegenwoordigd worden.
Basisschool de Zwaan is ontstaan uit de fusie tussen de Achtbaan en Aldoende en de eerste stappen om hier één school van te maken zijn gezet. Directie en leerkrachten vormen één team en doen er alles aan om de leerlingen zo goed mogelijk te onderwijzen en ze een plezierige schooltijd te laten beleven. Directie, bestuur en gemeente moeten nog wat beslissingen te nemen voordat het traject om één school in een nieuw gebouw te vormen volledig is afgerond. Er wordt heel wat gevraagd van directie, leerkrachten, leerlingen en ouders voor het zover is en tot die tijd zal er vanuit de twee bestaande locaties op de Wilgenlaan en Kinheim les gegeven moeten worden.

Wij vormen vanuit beide locatie inmiddels één MR en ons doel is om er op toe te zien dat het traject naar het einde van de fusie zo goed mogelijk verloopt. Wat ons betreft is de voltooing van de nieuwbouw onze stip aan de horizon, pas wanneer de leerlingen les krijgen op een gezamenlijke plek die past in de huidige tijd, is het fusietraject volledig afgerond.

De weg hier naartoe mag wat ons betreft niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs en het plezier van werken voor de leerkrachten. Want uiteindelijk is dit ook wat uitstraalt op de kinderen.

Op deze pagina willen wij ons als MR laten zien en jullie op de hoogte houden van de agenda, onze vragen aan de directie en de antwoorden hier op. Ook willen wij zo toegangkelijk mogelijk zijn voor ouders die zitten met vragen en deze voorzien van duidelijke antwoorden binnen een redelijke termijn.

Wie zijn wij

De MR wordt gevormt door leerkrachten en ouders van beide locaties. Wij zijn gekozen middels openbare verkiezingen.

Voorzitter: Lesley Kooman – ouder locatie Wilgenlaan
Sectretaris: Martin van Gulik – leerkracht groep 6 locatie Wilgenlaan
Mr lid: Merel van der Raad – leerkracht groep 3 locatie Wilgenlaan (tevens lid GMR)
Mr lid: Danielle Visser – leerkracht groep 3 locatie Kinheim
Mr lid: Jessica van der Wal – ouder locatie Kinheim
Mr lid: Barbara Peters – ouder locatie Wilgenlaan
Mr lid: Bryan Markus – ouder locatie Kinheim

Wij vormen een relatief jonge mr, maar zijn door het volgen van een cursus, begeiding door een deskundige en de hoeveelheid materie die we als mr inmiddels op de agenda hebben klaar om de handen ineen te slaan en zo effectief mogelijk onze rol te vervullen. We hebben een duidelijke rolverdeling en vullen elkaar goed aan. We volgen een jaarplanning en vaste vergaderdata, maar hebben tussendoor intensief contact. Waar nodig lassen wij een extra moment voor overleg in.

Verantwoordelijkheden

Iedere school in het basis,- voortgezet- en speciaal onderwijs heeft verplicht een medezeggenschapsraad. Deze heeft verschillende wettelijk bepaalde bevoegdheden, zoals het recht op overleg en het informatierecht. Daarnaast heeft de medezeggenschapsraad verschillende speciale rechten om invloed uit te oefenen op het schoolbeleid. Juist ten tijden van de lopende fusie die gepaard gaat met veel veranderingen, is het noodzakelijk om gebruik te maken van deze rechten.
Dat is waar wij als MR voor staan en het is onze missie om te zorgen voor een duidelijke communicatie in de nog te nemen beslissingen en het verdere verloop van de samenvoeging van de twee locaties. Wij fungeren als eerste aanspreekpunt voor iedereen die vragen heeft over schoolzaken of de fusie die niet direct door de directie beantwoord (kunnen) worden. Gaan deze vragen over bestuurlijke kwesties dan staan wij in direct contact met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van SOPOH, het overkoepelende schoolbestuur.

MR vergaderingen

Voor dit schooljaar staan zes MR vergaderingen gepland. Deze vergaderingen hebben een vaste structuur waarbij we systematisch alle punten afwerken. Aan het begin van de vergadering is de directie aanwezig om zaken te bespreken en toe te lichten, dan volgt het openbare gedeelte waarbij we de agendapunten doornemen en de vergadering wordt afgesloten met een actielijst en rondvraag.

Onderstaand vindt u de geplande vergaderdata. Voorafgaande plaatsen wij de agendapunten en na de vergadering publiceren wij de notulen.

MR vergaderingen schooljaar 2020 – 2021:

Vergadering donderdag 3 september
Locatie: Wilgenlaan
Agenda (document bijgevoegd)
Notulen (document bijgevoegd)

Vergadering dinsdag 22 september (extra ivm actuele ontwikkelingen)
Locatie Wilgenlaan
Agenda (document bijgevoegd)
Notulen (document bijgevoegd)

Vergadering donderdag 29 oktober
Locatie: Kinheim
Agenda (document volgt zsm)
Notulen (publicatie 30 oktober)

Vergadering woensdag 2 december
Locatie: Wilgenlaan
Agenda (publicatie 14 dagen voor vergadering)
Notulen (publicatie 3 december)

Vergadering donderdag 18 februari
Locatie: Kinheim
Agenda (publicatie 14 dagen voor vergadering)
Notulen (publicatie 19 februari)

Vergadering MR – GMR woensdag 31 maart
Locatie: nog niet bekend
Agenda (publicatie 14 dagen voor vergadering)
Notulen

Vergadering donderdag 15 april
Locatie: Wilgenlaan
Agenda (publicatie 14 dagen voor vergadering)
Notulen

Vergadering MR – GMR woensdag 9 juni
Locatie: nog niet bekend
Agenda (publicatie 14 dagen voor vergadering)
Notulen

Vergadering dinsdag 15 juni
Locatie: Kinheim
Agenda (publicatie 14 dagen voor vergadering)
Notulen

Huidige kwesties en lopende zaken

Prioriteit 2020 – Datum nieuwbouw

Gezien de huidige staat van beide locaties en de onrust die er is zolang er vanuit twee locaties gewerkt moet worden is het wat de MR betreft hoogste prioriteit om een definitieve datum voor de nieuwbouw te krijgen! Die vraag is nu bij de directie neergelegd en het antwoord hierop zal spoedig op deze pagina gepubliceerd worden.
Brief aan directie (brief volgt uiterlijk 25 september)

September 2020 – Schooltijden

Er is afgelopen week een enquete rondgestuurd betreffende nieuwe schooltijden. Als MR hebben wij onze goedkeuring gegeven aan de gehouden enquete. Gezien de verschillende schooltijden van beide locaties is het logisch dat deze gelijkgesteld dienen te worden. De geboden opties zijn beleid van de directie. Afspraak en juridische verplichting is dat de wens van de meerderheid gevolgd zal worden. Wij zien er op toe dat directie een passende oplossing vindt wat betreft de toezicht tijdens de pauzes en de werkdruk voor leerkrachten. Wij hebben nog een aantal onduidelijkheden die we bij de directie hebben neergelegd.
Brief aan directie (brief volgt uiterlijk 25 september)

September 2020 – Oplossing ruimtetekort Wilgenlaan

De locatie Wilgenlaan is te klein voor het aantal leerlingen. De gymzaal en de lerarenkamer zijn inmiddels omgebouwd tot klaslokaal en de noodlokalen zijn al jaren afgeschreven. Over de nieuwbouw is nog maar weinig bekend, dat gaat langer duren dan dat de huidige situatie wenselijk is. Hoe gaat dit worden opgelost?
Brief aan directie (brief volgt uiterlijk 25 september)

2020 – 2021 Speciaal verzoek – klankbordgroep nieuwbouw

Een nieuw schoolgebouw biedt ook kansen! Heeft u als ouder een goed idee, denkt u een bijdrage te kunnen leveren aan het nieuwe gebouw of vind u het leuk om mee te denken? Wij willen er als mr graag aan bijdragen dat ouders die hier graag bij betrokken willen zijn hier ook de kans toe krijgen.
Wij vragen u bij interesse ons te mailen zodat wij inzicht hebben in de animo onder de ouders en dit bij de directie onder de aandacht kunnen brengen.

Als u op de hoogte gehouden wenst te worden van lopende zaken bij de MR dan kunt u zich aanmelden voor onze maillinglist. U ontvangt dan een mail zodra er op deze pagina een update of notulen worden geplaatst.

Contact

Contact met de MR: mr@obsdezwaan.nl
Voorzitter: Lesley Kooman lesleykooman@gmail.com

Wij vinden het fijn om op de hoogte te zijn wanneer u een kwestie over de school bij de directie aankaart. De kans is groot dat dit meerdere ouders aangaat. Ook zullen wij er op toezien dat er een duidelijk antwoord op uw vraag zal volgen.