Wij zijn een openbare Daltonschool, maar wat is nu precies een Daltonschool? Wat houdt Dalton in? En past het bij mijn kind? Dalton is geschikt voor ieder kind. De kinderen leren vaardigheden die ze nodig hebben om zich in de maatschappij te kunnen ontwikkelen. Daarbij hebben wij vijf belangrijke kernwaarden: zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit, reflectie en vrijheid/verantwoordelijkheid. Bij elke kernwaarde staan we stil en gaan we concreet aan de slag met deze kernwaarde. Daarbij kunt u denken aan het inplannen van je eigen werk, het zelfstandig nakijken, de weektaak of kiestaak bij de kleuters of het werken met uitgestelde aandacht door middel van het rode stoplicht. Deze kernwaarden zorgen ervoor dat ieder kind zich ontplooit en optimaal wordt voorbereid op de middelbare school en zo ook op de toekomst. Zo krijgt het eigenaarschap van een kind steeds meer vorm en kan het kind later zelf de juiste keuzes maken, samenwerken en ook weer reflecteren op hoe hij/zij heeft gehandeld.