Op onze school staan de volgende kernwaarden centraal: zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit, vrijheid/verantwoordelijkheid en reflectie. Alle kernwaarden komen constant aan bod op onze school en zijn terug te zien in verschillende aspecten, zoals bijv. de weektaak. Van vakantie tot vakantie staat er één kernwaarde centraal en hier geven wij dan extra aandacht aan.
De leerkrachten werken actief samen om Dalton op onze school levendig te houden. Dit doen de leerkrachten in zogenaamde DOP-groepen (Dalton Ontwikkel Plan-groepen). Dit zijn groepen waar leerkrachten van verschillende leerjaren meerdere keren per jaar bij elkaar komen en in overleg gaan wat we kunnen verbeteren aan ons Daltononderwijs. We onderzoeken in de DOP-groep hoe we het Daltononderwijs kunnen verbeteren, doen we onderzoek en leren we van elkaar. Dit schooljaar staan de volgende onderzoeksvragen per kernwaarde centraal voor de DOP-groepen:
- Zelfstandigheid
- Passen de afspraken die we nu hebben gemaakt over zelfstandigheid bij onze school. Hoe kunnen we deze het beste waarborgen?
- Samenwerken
- Welke activiteiten kunnen wij groep doorbroken doen, dus bijv. groep 8 samen met groep 1/2. Denk hierbij aan een activiteit met Pasen, herfst, etc.
- Wat is er nodig in het nieuwe schoolgebouw om de samenwerking tussen kinderen vorm te geven of te bevorderen?
- Effectiviteit
- Werkt het ‘inschrijven op instructie’ zoals we vorig schooljaar hebben afgesproken? Of moet dit worden aangepast?
- Wat doen we als de weektaak niet af is. Hier willen wij een uniforme afspraak.
- Vrijheid/verantwoordelijkheid
- Hoe kunnen wij meer invulling geven aan de kernwaarde vrijheid? En hoe is dit in te zetten in de verschillende leerjaren?
- We werken met het systeem teams, zodat er een materiaalbaas, tijdsbewaker, enz. is. Dit werken we dit schooljaar verder uit en kijken of dit een nieuwe schoolafspraak wordt.
- Reflectie
- Past de huidige manier van reflecteren bij onze nieuwe weektaak?
- Hoe gaan we het reflecteren op de nieuwe weektaak vormgeven?